• Home
  • Ons Team
    • De directrice
    • Groep 1/2 A
    • Groep 1/2 B
    • Groep 1/2 C
    • Groep 3A
    • Groep 3B
    • Groep 4A
    • Groep 4B
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
    • Vastert administratie
    • Vastert conciĆ«rge
    • Vastert Interne begeleiding
  • Groepen
    • Groep 1/2A
    • Groep 1/2B
    • Groep 1/2C
    • Groep 3A
    • Groep 3B
    • Groep 4A
    • Groep 4B
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Foto/Film
    • Dit is onze school
    • Kerstdiner 2019
    • Picknick
  • Contact
    • Contactgegevens van Het Vastert
  • Overig
    • Aanmelden nieuwe leerling
    • Driehoeksgesprekken
    • Folder IKC Meerlanden
    • Formulieren/downloads
    • Nieuwsbrief
    • PBS
    • PBS op OBS Het Vastert
    • Protocollen
    • School ondersteuningsprofiel(SOP)
    • Schoolgids
    • Stel een vraag
    • Vertrouwenspersoon Consent
  • Activiteiten
    • Ouderraad
    • Wat doet de activiteitencommissie
  • Home
  • Ons Team
    • De directrice
    • Groep 1/2 A
    • Groep 1/2 B
    • Groep 1/2 C
    • Groep 3A
    • Groep 3B
    • Groep 4A
    • Groep 4B
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
    • Vastert administratie
    • Vastert conciĆ«rge
    • Vastert Interne begeleiding
  • Groepen
    • Groep 1/2A
    • Groep 1/2B
    • Groep 1/2C
    • Groep 3A
    • Groep 3B
    • Groep 4A
    • Groep 4B
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Foto/Film
    • Dit is onze school
    • Kerstdiner 2019
    • Picknick
  • Contact
    • Contactgegevens van Het Vastert
  • Overig
    • Aanmelden nieuwe leerling
    • Driehoeksgesprekken
    • Folder IKC Meerlanden
    • Formulieren/downloads
    • Nieuwsbrief
    • PBS
    • PBS op OBS Het Vastert
    • Protocollen
    • School ondersteuningsprofiel(SOP)
    • Schoolgids
    • Stel een vraag
    • Vertrouwenspersoon Consent
  • Activiteiten
    • Ouderraad
    • Wat doet de activiteitencommissie
    • Nieuwsbrieven
  • Neem contact met ons op

Mededelingen

Rekenen

tafels
De meeste kinderen hebben in groep 4 de tafels 1 t/m 6 en 10 al gehaald. In groep 5 is het de beurt aan de tafel van 7, 8 en 9. Elke dinsdagmiddag (misschien ook vrijdagochtend) worden de tafels overhoord bij de kinderen die de tafel van die maand nog niet gehaald hebben. We vragen dan van een tafel alle sommen door elkaar. Binnen 3 seconden moet uw kind dan het goede antwoord hebben gegeven.

augustus Tafels 1-6, 10?
september Tafel van 7
oktober Tafel van 8
november Tafel van 9

Streven is dat iedereen de tafel in de maand van het schema haalt, maar eerder mag natuurlijk ook. Om te voorkomen dat gehaalde tafels ongemerkt “wegzakken”, blijven we dit d.m.v. tempotoetsen volgen.
Inmiddels heeft iedereen zijn tafeldiploma gehaald, ruim op tijd. Gefeliciteerd en goed gedaan!

Tempotoetsen
De kinderen krijgen wekelijks een tempotoets op vrijdag (4 minuten) die meetelt als cijfer voor automatiseren op het rapport. Ze krijgen deze mee naar huis, zodat u kunt zien of uw kind op niveau is. We wisselen de onderwerpen optellen t/m 20, aftrekken t/m 20 en vermenigvuldigen (tafel 1-10) af. Voor een 6 heeft uw kind ongeveer 50 goede antwoorden nodig (na januari zal dat na elke maand 1 meer moeten zijn). De ervaring is dat veel kinderen aan het begin van het jaar laag scoren en dat hun scores steeds iets verder stijgen tot een cijfer waar ze steeds trotser op zijn. De eerste 3 tempotoetsen zullen nog niet meetellen, omdat in de zomervakantie de basissommen wat weggezakt zijn.

Oefensites
Een manier om thuis uw kind gericht tafels te laten oefenen/herhalen, is met de website http://www.tafels-oefenen.nl/. Je stelt de te oefenen tafel(s) in en het programma houdt per som bij of uw kind de som goed heeft en of dit ook snel genoeg gebeurt (d.m.v. kleuren). De sommen die fout waren of niet snel genoeg, worden vaker teruggevraagd. Totdat alle somkaartjes groen zijn.  Zelf een oefenblad maken voor +, – of x-sommen kan met  www.sommenmaker.nl.
 
 
Spelling

Oefenpakketje
Op dinsdag 25 augustus hebben jullie het oefenpakketje voor spelling op de infoavond meegekregen, waarmee jullie kinderen al hun dictees van dit jaar kunnen voorbereiden. Tijdens de ouderavond hebben we hier meer informatie over gegeven. Via Klasbord en deze website geven we per blok aan, wanneer het dictee en het oefendictee is en over welke kaarten deze zal gaan.

Blok 5       oefendictee: dinsdag 19 januari         dictee: dinsdag 26 januari
De kinderen krijgen uit onderstaande kaarten 5 woorden in het dictee.

  • R4a: meervouden van woorden op -f en -s
  • R4b: meervouden op -en en -s
  • R8: bijvoeglijke naamwoorden
  • O2: woorden met ou
  • O2: woorden met au

Hierna gaan we alle afspraken herhalen die in de citotoets M5 worden getest: Hieronder kunt u zien om welke afspraken het gaat.

Cito M5      februari
K-kaarten: 3, 4, 5, 6, 7, 9
R-kaarten: 1, 4, 5a, 5b, 5c, 6
O-kaarten: 1, 5
De kaarten R5abc zijn het allerbelangrijkst (open en gesloten lettergrepen)

Oefentips

  • Begin op tijd.
  • Liever vaker kort oefenen, dan één keer heel lang.
  • Leer niet alleen de woorden. De kinderen moeten de uitleg erboven ook snappen, zodat ze dit kunnen toepassen op woorden die niet op de kaart staan.
  • Bij de onthoudwoorden worden vooral de woorden gevraagd die nieuw zijn en bovenaan staan op de woordkaart.
  • Herhaal het eerder geleerde.
  • Vraag woorden uit verschillende afspraken door elkaar.
  • Gebruik de stappen: luister – zeg na – denk na – schrijf op – kijk na.

Lezen

Leestips

  • Wanneer je E4 hebt gehaald, kun je in principe alle boeken lezen. Een moeilijk boek lezen kost dan alleen meer tijd en energie.
  • De indeling in A-, B- en C-boeken is een indeling op leeftijd. De overgang van A naar B ligt rond de 9 jaar en van B naar C rond de 12. Natuurlijk zijn er verschillen tussen kinderen.
  • Zorg dat lezen leuk blijft. Laat ze boeken kiezen die zij leuk vinden. Neem ze mee naar de bibliotheek. Lees ook eens samen met ze of lees ze voor. Daar zijn ze nooit te oud voor.
  • Sommige kinderen oefenen op school in een groepje. We zouden het fijn vinden als de leesbladen die ze mee naar huis krijgen, thuis ook nog een keer gelezen worden. 

Leesresultaten en plan
Eind groep 4 waren er nog avi-leestoetsen afgenomen en bijna iedereen zat op niveau of daar (ver) boven. Met de kinderen die E4 nog niet hadden gehaald, gingen we wekelijks individueel of in een klein groepje 3x gericht oefenen om het volgende niveau te halen. Met kinderen die precies op niveau zaten, oefenden we elke woensdag voor niveau M5. Elke woensdag/vrijdag kregen ze hun oefenblad mee naar huis om dat nog één keer met jullie te lezen. Op 5 oktober hebben we ze getest. Degenen die het niveau haalden zijn of doorgeschoven naar een hogere ralfigroep (M5) of hebben nu geen extra leesbegeleiding meer nodig. Vanaf dat moment waren er twee ralfigroepjes die 4 keer per week extra leesbegeleiding kregen. Op 13 november zijn deze kinderen weer getest; 4 van de 6 hebben weer een niveau gehaald. We blijven verder oefenen in dezelfde groepjes, maar één groepje oefent niet meer voor M5 maar voor E5. In januari worden alle kinderen getest.
De rest van de klas maakt tijdens het stillezen genoeg leeskilometers om in januari vooruit te gaan. Aanvankelijk vooral d.m.v. leesboeken, maar nu ook met informatieboeken, informatieve tijdschriften en strips. We hebben een leeshoek met chillkussens, waar steeds andere kinderen een keertje  in mogen lezen.
Er zijn geen DMT-toetsen afgenomen eind groep 4. Kinderen die een V of IV-score haalden in januari, oefenen woordrijen minimaal één keer per week o.b.v. een leerkracht of klassenassistent. De hele klas heeft 5 oktober alsnog de DMT-toets gedaan. Ondanks de Coronaperiode is de groep goed vooruit gegaan!
Daarnaast besteden we elke woensdag met de hele klas aandacht aan tempolezen van woordrijen in tweetallen (doulezen). Ook doen we aan het eind van elke leesles flitsoefeningen op het digibord met de hele groep. 
 
 
Taal

Woordenschat
Gedurende het jaar krijgen de kinderen ook 8 taaltoetsen, waar ze niet voor hoeven leren. Één van de onderdelen van elke taaltoets is “woordenschat”. Sommige kinderen vinden het fijn om de woorden die in de lessen al behandeld zijn, ook thuis voor de toets nog een keer door te kunnen lezen. Daarom hebben we iedereen een pakketje meegegeven met per blok alle 30 woorden die in de toets gevraagd kunnen worden. Herkennen is genoeg. Kinderen hoeven niet de definitie op te kunnen dreunen.

Spreekbeurt
Het houden van een spreekbeurt in groep 5 is niet verplicht. De kinderen die geen spreekbeurt houden, kunnen al wel de kunst afkijken bij klasgenoten die al wel willen. In januari gaan we het onderstaande doornemen met de kinderen en vanaf dan kunnen ze zich opgeven. Wacht niet te lang, want anders zijn alle plekken al vol. Kies een onderwerp en kies een (dins)dag waarop je je spreekbeurt wilt houden. Samen met één van je ouders kun je je intekenen op de lijst die op het prikbord hangt in de “nieuwsgierigheidshoek” van de klas. Het voorbereiden van een goede spreekbeurt kost tijd, dus de eerste is op zijn vroegst na de voorjaarsvakantie aan de beurt. 
Begin op tijd, minstens 3 weken voor je spreekbeurt.

  • Week 1: onderwerp kiezen en spullen verzamelen
  • Week 2: tekst schrijven/presentatie maken
  • Week 3: tekst leren/presentatie oefenen 
  1. Zoek een informatieboekje over je onderwerp in de bibliotheek. De boekjes uit de “Informatie Junior-reeks” zijn heel geschikt voor je eerste spreekbeurt.
  2. Lees het boekje helemaal door.
  3. Schrijf bij elk hoofdstuk in het kort met je eigen woorden op wat je gelezen hebt en wat je dus gaat vertellen aan de groep.
  4. Verzamel spullen en/of maak een Powerpointpresentatie (op een USB-stick); hoofdstuktitels, plaatjes, filmpjes en steekwoorden (geen hele zinnen)
  5. Leer de tekst en oefen de presentatie. Je mag wel je tekst of spiekblaadje erbij houden, maar het is wel de bedoeling dat je vertelt en niet voorleest.
  6. Schrijf in ieder geval je titel en de hoofdstukken op het bord (of in je Powerpointpresentatie) en leg de spullen klaar die je wilt laten zien.
  7. Begin je spreekbeurt met een inleiding. Je vertelt in het kort waar je het over gaat hebben.
  8. Tijdens het vertellen kun je dingen laten zien, b.v. plaatjes, voorwerpen, filmpjes/filmfragmenten.
  9. Aan het eind van je spreekbeurt kun je vragen stellen aan je groepsgenoten. Natuurlijk mogen zij ook vragen stellen aan jou.

Bij de beoordeling wordt gelet op voorbereiding, houding, vertellen, hulpmateriaal, bordgebruik, inhoud en vragen. Alles bij elkaar duurt de spreekbeurt ongeveer 10 minuten. Veel plezier met het maken en geven van je spreekbeurt.

 

Delen:
Contactgegevens
  • OBS Het Vastert
  • Vastertlanden 167
  • 7542 LR Enschede
  • T053-4783818
  • Einfo@obsvastert.nl
Sitemap
    • Home
    • Ons Team
    • Groepen
    • Foto/Film
    • Contact
    • Overig
    • Activiteiten
Waarmee kunnen wij u helpen
    • Stel een vraag
    • Schoolgids 2019/2020
    • Aanmelden nieuwe leerling
    • Aanmelden nieuwsbrief

    • Afmelden nieuwsbrief

Copyright OBS Het Vastert 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 2
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Top