PBS op OBS Het Vastert

Wat is PBS?

Tegenover één correctie staan vier complimenten. Dit staat op een kaartje dat op het bureau van elke leerkracht ligt. Door je bewust te worden van dit feit ga je anders kijken naar de leerlingen in de klas. De mindset verandert naar zien wat niet goed gaat, naar wat wel goed gaat en daarop te reageren.

Mensen groeien van positieve aandacht en met deze insteek hebben wij gekozen voor SWPBS. Een schoolbrede aanpak die uitgaat van een positieve benadering en gezamenlijk verantwoordelijkheid.

Ook op Het Vastert hebben leerlingen en leerkracht te maken met negatief gedrag.  Een pestvrije omgeving of school bestaat volgens ons niet. Maar we kunnen wel vanuit een positieve benadering, duidelijke waarden en gedragsafspraken maken. We kunnen onze  gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen om goed gedrag te zien en te stimuleren. Mocht de positieve benadering niet werken dan moeten de consequenties voor de leerlingen duidelijk zijn.

Wat is SWPBS?

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak (alle schoolmedewerkers, leerlingen, ouders en zorgpartijen) gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat gedragsproblemen worden voorkomen en het leren wordt bevorderd. SWPBS heeft zich in de praktijk bewezen. Het is gebaseerd op gedeelde waarden, is positief van aard en werkt preventief. De aanpak is gebaseerd op de analyse van data van situaties binnen de eigen school om gedragsvraagstukken aan te pakken en de veranderingen te kunnen volgen. SWPBS is een aanpak die antwoord geeft op moeilijke onderwijssituaties en geschikt voor PO, SBO, VO en (V)SO.

Op welke pijlers is PBS gebaseerd?

•SWPBS staat voor schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden;

•Preventie staat centraal: zoveel mogelijk voorkomen van probleemgedrag;

•Positieve insteek: versterken van goed gedrag aan de hand van heldere, eenduidige verwachtingen t.a.v. gedrag;

•Planmatige aanpak op basis van data;

•Partnerschap met ouders en samenwerking met de externe partners.

Wat zijn de effecten van SWPBS?

SWPBS is een in de praktijk bewezen, effectieve manier om gedragsproblemen te verminderen, leerprocessen te optimaliseren en te werken aan een positieve en veilige leeromgeving waarin de effectieve instructie- en leertijd toeneemt.

Daarnaast laat de praktijk zien:

•sterke afname van probleemgedrag;

•toename van sociaal gedrag op school, in de klas en thuis;

•betere samenwerking van het schoolteam met ouders en (jeugd)zorg;

•reductie van het aantal disciplinaire maatregelen;

•toename van de handelingsvaardigheid van leraren;

•meer collegialiteit.

Wat betekent het SWPBS traject voor onze school?

De implementatie van de SWPBS aanpak duurt drie jaar. Het PBS team op onze school bestaat uit: Juf Natalie, juf Patricia, juf Lia, juf Ariane en juf Ilse. Het PBS team stuurt het proces in de school aan. Een externe SWPBS coach begeleidt de school en het PBS team bij de implementatie van SWPBS.

Hoe verloopt het proces?

Als team gaan we in 2014-2015 starten met de eerste teamtrainingen waarin alle medewerkers van OBS Het Vastert participeren. Samen gaan we de belangrijkste waarden vaststellen voor onze school. Vanuit deze waarden gaan we gedragsafspraken maken. Dit gebeurt op 4 studiemiddagen.

Jaar 2 en 3 staat in het teken van verdere professionalisering en het betrekken van partners bij het project om deze gezamenlijke verantwoordelijkheid op te pakken.